"МАРКИЗ ДЬО САД" премиера в Театър Българска Армия

08 Април 2019 г.
МАРКИЗ ДЬО САД
от ДЪГ РАЙТ
  • превод МАТЕЙ ТОДОРОВ
  • постановка
  • ИВАН УРУМОВ
     
  • сценография и костюми
  • НИНА ПАШОВА
  • музика  ДОБРИН ВЕКИЛОВ-ДОНИ
  • пластика ТАТЯНА СОКОЛОВА – ГОСТ
  • визуални ефекти ПЕТКО ТАНЧЕВ – ГОСТ
  • ариите се изпълняват от АНТОАНЕТА ДОБРЕВА - НЕТИ

        От време на време в човешката история се появяват личности, които провокират общоприетите норми в обществото, изпробват границите на морала в отношенията на хората и преобръщат всички представи за това какво означава да бъдеш човешко същество. Един от най-дискутираните и най-скандалните сред тях определено е Маркиз Дьо Сад. През годините мнозина са се опитвали да търсят различни психологически квалификации, с които да го обрисуват, но някак безплътни и кухи остават опитите да бъде обяснен маркиз Дьо Сад. Едно определение обаче присъства във всички исторически, или художествени произведения, посветени на него – СКАНДАЛЕН.

        Пиесата „МАРКИЗ ДЬО САД” също би могла да бъде наречена от някои „скандална”, но тя е по-скоро една впечатляваща, шокираща и поучителна приказка, проследяваща битката между любовта и страстта, както и между бруталността на цензурата и непредвидимите последствия от изразяването на свободната мисъл. Пиесата разказва за последните години на маркиз Дьо Сад (Георги Кадурин) в лудницата “Шерантон”, където отделен от света, пише перверзните си съчинения. Съюзници са му възможно най-нелогичните съмишленици – една девствена перачка и един свещеник – Абат Дьо Кулмие (Явор Бахаров). Перачката Мадлен (Луизабел Николова) не само тайно изнася ръкописите на маркиза, но тя е и е най-ревностният му читател. Скандалната слава на романите стига до самия Наполеон и той изпраща зловещия д-р Роайе-Колар (Георги Къркеланов). Когато официалната власт в лицето на доктора решава да накаже автора на скандални бестселъри, манастирът се оказва тесен за обитателите си. Лишен от перата и мастилото, маркиз Дьо Сад прекрачва в реалността и мрачните и кървави фантазии, които преди са се изливали върху листа, сега бледнеят пред случилото се. Умира, след като му изтръгват езика, а тържествуващият Роайе-Колар прави печатарски цех в лудницата, за да издава неговите произведения. В общата картина на страст, наивност и бруталност, по изключителен начин се вплитат и персонажите на опечалената съпруга на маркиз Дьо Сад – Рене Пелажи (Антоанета Добрева – Нети), архитект Мосю Пруи (Тигран Торосян) и Мадам Ройе-Колар (Елена Иванова).
         Скандалността, насилието, перверзията на маркиз Дьо Сад са били записани в историята още преди двеста години, в предверието на Френската революция. Интересното е, че и днес неговата личност и разбиранията му все още всяват смут и продължават да шокират – както историци, психолози, изкуствоведи..., така и обикновените зрители и читатели.

          МАРКИЗ ДЬО САД (ДОНАСИЕН АЛФОНС ФРАНСОА ДЬО САД е признат за един от най-интересните автори във френската литература. На него дължим познанията си за образа на либертианството и независимо от това  приемаме ли го или не, не можем да отречем бляскавото му описание. Високо образован и талантлив писател, Донасиен-Алфонсо-Франсоа маркиз Дьо Сад е бил многократно арестуван, критикуван  и отричан. Той е човек ескстремен, който не познава никакви норми и ограничения. Приживе е публикувана незначителна част от творчеството му. Много от ръкописите му са открити едва в началото на ХХ-ти век.
         Подобно на модерните автори, маркизът не свежда литературата до разказване на истории, а непрекъснато налага своето виждане за света в безкрайно повтарящи се или вариращи ситуации, в които порокът триумфира в стълкновението му с добродетелта, като твърди, че шокът, който предизвикват книгите му е плод на самата реалност, а не на техния автор. Но Сад не е реалист в смисъла на битоописател. Реалистичният детайл при него има смисъла на стилистична декорация. Скрупольозността му в детайлите напомня хиперреализма и „новия роман”. Също като при тях, тя е фиктивна и не дава никакви указания за историческия момент, местодействието... Единствените сигурни ориентири са от абстрактен характер, това което наричаме духът на времето, философските и социалните доктрини на ХVIII век, но Сад се отнася към тях така, както неговите герои, аристократи либертини, се отнасят към своите млади пленници – употребява ги, подчинява ги на прищевките си, без да дава обяснения. Той е говорител на масовото съзнание, което не е в състояние да постигне адекватно смисъла на идеите, възвестили голямата социална промяна. Авторите, които маркизът никога не споменава, но с които води задочен диалог са Волтер, Русо, Холбах, Монтескьо.
Водещите идеи за него са атеизмът и философията на Природата, разгърната на базата на механистичния материализъм. Принципът на Природата е хаосът, произволът, всепозволеността, отдаване на страстите, докато Културата предполага ред, структуриране, ограничаване, забрани, договорености. Много е писано и много е спекулирано  с темата за отношенията между Сад и Великата френска революция. Революцията слага край на дългогодишното му затворничество, издига го до председател на революционен трибунал, след което отново го тика в занданите си заради проявена мекушавост. Той изживява революцията като импулс и велик момент от епиката на духа, устремен към природното, освобождение, бягство, пречистване от собствените родови и съсловни обременености. Революционният терор наподобява за него вакханалията на природните стихии.
        В обществото, такова, каквото Сад го описва, добродетелта носи само поражения и нещастия, а порокът – успех. На почит е само онова, което носи печалба или наслада. Има пълна хармония между печалбата (социалния принцип) и насладата, която е изцяло природна. XVIII век превръща Природата и Естествения човек в универсални идеологеми. Маркиз дьо Сад ги овладява, но ги ползва за контраманипулация и така ги изпразва от смисъл. И до днес остава открит въпросът дали творчеството на Сад е вулгаризирана версия на водещите идеи на Просвещението и Революцията или съзнателно подхваща заложеното в тях опростителство, скрити опасности и ги довежда до карикатура, предупреждение за възможните последствия.
Новопосветените в творчеството на маркиз дьо Сад трябва да знаят, че текстовете му съблазняват читателя, нахлуват в подсъзнанието през пролуките на човешките слабости. Следователно, за да интерпретираме Сад, трябва да надмогнем не само текстовете му, но и самите себе си.
                                                                            проф. Ивайло Знеполски,
                                             из предговора към „Жюстин или Неволите на добродетелта”
 

Премиерният спектакъл на „МАРКИЗ ДЬО САД” е на 12 април 2019 година, в Театър „БЪЛГАРСКА АРМИЯ”.



Представяме ви
Уважаеми ЗРИТЕЛИ, всички представления на Голяма сцена на Театър "БЪЛГАРСКА АРМИЯ" са с начален час 19.00ч. Представленията на камерна сцена "Миракъл" и сцена-клуб "МаксиМ" са от 19.30ч. Закъснелите зрители НЕ СЕ ДОПУСКАТ. При отмяна на представление, ще бъдете своевременно информирани на нашата web страница. Театър "БЪЛГАРСКА АРМИЯ" си запазва правото да прави промяна в програмата.
Партньори